De zin en onzin van voedingssupplementen

Wat zijn nu voedingssupplementen?

Voedingssupplementen zijn vitamines, mineralen, antioxidanten, eiwitten enz. die in geconcentreerde vorm worden aangeboden.

U kent ze wel de advertentie van de bekende gezondheidswinkels een potje eiwit van 500 gram en de kilo’s vliegen er af en wat denk je van vitamines of mineralen waar we ons elke winter weer mee volgooien omdat ons aangepraat wordt dat dit griep of verkoudheid voorkomt onzin! De rapporten die zeggen dat dit wel het geval is worden vaak financieel ondersteund door de farmaceutische industrie, deze onschuldige vitamines / mineralen zijn vaak van synthetische afkomst en kunnen voor serieuze bijwerkingen zorgen zoals misselijkheid, braken, hoofdpijn te veel vitamine D kan leiden tot nierschade en te veel vitamine A tot leverschade.

Het Nederlands vitamine informatie bureau heeft de grens ook gesteld bij maximaal vijf maal de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid maar verstandig is om nooit meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te nemen.

Maar hoe stel je nu je dagelijkse voeding vast waar je genoeg energie van krijgt en waarvan je voldoende herstelt en waar je ook weestand mee opbouwt, je moet je er een beetje in verdiepen maar hier is een richtlijn.

Koolhydraten: tussen 5 en 7 gram per kilo lichaamsgewicht dit vinden we in brood, aardappelen, pasta’s

Eiwitten: vlees ,vis voor een niet sporter 0,75 gram per kilo lichaamsgewicht en voor een sporter 1 tot 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht.

Vitaminen en Antioxidanten: deze vinden we in  groente en fruit 300 gram per dag van beiden is aan te bevelen, probeer daarbij altijd de groente en fruit te nemen van het seizoen.

WATER is van levensbelang min 2 liter per dag is zeker aan te bevelen water zorgt er onder andere voor dat je afvalstoffen worden afgevoerd.

Probiotische drankjes: Activia, Yakult deze drankjes zijn aan te raden als je aan de antibiotica bent verder zijn ze overbodig.

Dus beste mensen, koop niet een product wat aangeprezen wordt door een bekend gezicht maar ken je tekorten en laat je hierover voorlichten door iemand die weet waarover hij praat.

Bert Woning

Geplaatst op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *