Fitter en sterker worden: hoe werkt dat?

Trainen met het doel om vooruitgang te boeken en als dit nu krachttraining is of trainen voor uithoudingsvermogen het is het bewust, gericht en gepland verstoren van verschillende soorten evenwicht in het lichaam. Dit noemen we ook wel de overloadzone om bij deze overlaodzone te komen moeten we ons zelf een trainingsprikkel geven die boven ons oorspronkelijke uitgangsniveau ligt wat dat niveau voor jou ook mag zijn. Op deze verstoring reageert het lichaam met een tegenreactie.

Het herstelt zich niet tot het evenwicht van voor de training, maar juist iets boven dat evenwicht. Dit noemen we supercompensatie, dit is de basis van vrijwel alle fysieke aanpassingsprocessen in de sport. In de krachttraining kan dit zijn om het gewicht te verhogen waardoor er steeds spiervezels worden beschadigd zonder dat het lichaam hier aan went waardoor je sterker wordt.

Als je in duursport je passie vindt kun je de afstand of intervalduur vergroten waardoor je glycogeenvoorraad en je longinhoud zal vergroten en je hartspier sterker wordt.

Maar niet alleen de trainingsprikkel zorgt voor vooruitgang ( supercompensatie ) ik zeg altijd tegen mijn klanten om prestatie of vooruitgang te creëren staat training pas op de derde plaats. In de eerste plaats staat voeding geef je lichaam genoeg eiwitten om te groeien of genoeg koolhydraten voor energie. Op plaats twee staat rust want herstellen doe je in je slaap. Zo zie je om een prestatie neer te zetten mag er geen van deze drie ontbreken maar wacht ook niet te lang voordat je die nieuwe prikkel weer toedient want als te lang wacht verlies je het extra gewonnen deel wat men supercompensatie noemt maar ook weer niet te snel, ja hoor ik je nu denken wat moet ik nu?

Voor volledig herstel heeft normaal gesproken je lichaam 72 uur nodig en denk in deze tijd wel aan voldoende rust en goede voeding.

Wil je meer weten over voeding en training kom gerust langs bij leef centrum voor sport en ontspanning en als laatste geniet van je sport en laat het geen obsessie worden.


Je lekker voelen, gezond eten en voldoende beweging. Het zou verplichte kost moeten zijn op elke school. Zolang het vak ‘leven’ echter nog niet bestaat praat eigenaar van sport en ontspanningcentrum Bert Woning ons graag bij. Dat doet hij met een twaalfdelige column waarin hij adviseert en misverstanden naar het rijk der fabeltjes verwijst.

Geplaatst op:,

Eén reactie op “Fitter en sterker worden: hoe werkt dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *